Tags

,

Het is weer een tijdje geleden dat ik dacht: “dat is is nu weer echt iets vernieuwend” als het om klim- en outdoormateriaal gaat. OK, alles wordt steeds lichter en sterker, maar dat is al enkele jaren aan de gang en heeft meer met nieuwe materialen en toepassingen te maken dan met echte innovatieve ideeën. Maar via de blog van Wildsnow kwam ik op de website van een nieuw bedrijfje terecht: Klymit.

Kijk even wat zij verzonnen hebben:

Ik denk dat het niet té zwaar is...

Naast dit slaapmatje hebben ze ook een hele reeks kledij die met hetzelfde principe werkt.

Klymit kinetic vest  (c) Klymit.com

Welk principe? Haha, nu komt de aap uit mouw. Het matje en het vestje is voorzien van luchtkamers die met een soort mini gasflesje kunnen opgeblazen worden met Argon, een edel gas met schijnbaar enkele zeer intressante eigenschappen. Lees maar even na:


How does it work?

This breakthrough system uses flexible, airtight yet breathable chambers filled with argon gas instead of down, or other natural or synthetic fiber insulations. Klymit® NobleTek™ insulation is thinner and lighter-weight than fiber insulators because it uses argon gas instead of trapping dead air. Argon is better at trapping warmth than air. A 4mm layer of argon has the same thermal conductivity as 14mm of the best synthetic or natural fibers currently on the market. Klymit® NobleTek™ insulation is also less bulky than other insulators. It is very thin, only 7 – 8 mm thick at typical inflation and 15mm (roughly half an inch) when fully inflated, and collapses to paper-thin, less than 0.2mm when deflated. This makes clothing easy to move around in when inflated, and easy to pack into small spaces for camping, hiking and storage when the gas is removed. Klymit® NobleTek™ insulation also stays warm when wet, is virtually weightless, is windproof, retains its loft when inflated, and very eco-friendly. The gasses used by Klymit® are inert, meaning they are non-toxic, nonflammable and completely safe for both the user and the environment.

Of het werkt zal de tijd vertellen, maar in ieder geval ben ik altijd fan van bedrijven die ‘outside-the-box’ durven denken. Wie durft het aan dit in België te verdelen?

Advertenties