Tags

, , ,

De hoogste top van de Lofoten, die kon niet op ons lijstje ontbreken. Volgens de krant zouden we de zon mogen verwachten, maar toen we 500M hoger in een echte blizzard terechtkwamen, wisten we waarom een oude Noor ons eerder zei dat we nooit op het weerbericht konden betrouwen. De toer was erg afwisselend, en voor we het wisten stonden we op een col, zo’n 150m onder de top. Teveel wind, sneeuw en slecht zicht zorgde ervoor dat de top niet voor die dag was.

Oost-couloir van Geitgaljartinden (1085m), helemaal tot aan het water (c) David C

Wat we wel zagen was een heerlijk couloir dat aan de andere kant van de berg lag. Volgens ons gratis topootje was het geheel perfect beskibaar, dus dat deden we dan maar…

Start van een heerlijk couloir, 900m naar beneden (c) Yannick DB

Toen we na deze topdag een dorpje verder reden op zoek naar brood, zagen we alledrie op hetzelfde moment aan de overkant van het water een ander prachtig couloir. Zo eentje dat vroeg om afgeskiet te worden. Het enige probleem was dat er geen teken van beschaving in de buurt te vinden was. Geen dorp of baan, de enige manier om er te geraken was volgens ons per boot. Maar dat hadden we nu net niet in onze koffer gekregen.

Wat we zagen van de overkant van het meer (c) Yannick DB

In een klein vissersdorp trok ik men stoute schoenen aan, stapte op 2 bejaarde vissers af en vroeg of ze ons konden helpen. Hun sloepje was net te klein, maar een telefoontje later konden we enkele huizen verder een lift krijgen. We hadden exact een uurtje om al onze rommel te verzamelen en in het bootje te stappen. Geniaal! 3 Belgische freeriders, brede latten, een tent en een bonkige Noorse visser in een bootje, laat het avontuur beginnen!

Wat doen enkele freeriders in een sloepje? (c) Yannick DB

Winterkamperen onder het couloir van Runten (1062m) (c) Yannick DB

Dat we de eersten hier waren is onwaarschijnlijk, maar zo voelde het in ieder geval. Het klimmen ging vlot, het uitzicht was prachtig maar helaas waren de condities iets te ijzig. Nu ja, het was toch een prachtige belevenis. gelukkig kwam onze Noorse vriend ons stipt om 18u weer ophalen. Deze keer zelf met zijn grote vissersboot. Het sixpack Jupiler die we als betalingsmiddel gebruikte was hem in de smaak gevallen, dus gaven we hem nog maar eentje.

Bijna boven op de col van Runten (900m) (c) Yannick DB

De dag nadien deden we een kort (500hm) tochtje om wat foto’s te trekken en wat uit te rusten. Gisteren klommen we nog eens op Geitgaljartinden om een heerlijke afdaling te maken op perfecte lentesneeuw. Dat seizoen  is hier ook begonnen, dus nu zijn we stilaan op de terugweg. Morgen hopelijk nog een leuk topje op het Noorse vasteland.

Oh ja, alsof we nog niet genoeg verwend waren, we zagen ook al 2 avonden het noorderlicht. We waren alledrie letterlijk aan de grond genageld. Wat een schouwspel, ongelooflijk!