Tags
Ik kreeg het verzoek om het containertransoprt wat nader toe te lichten. Van in de haven tot aan de basis verloopt het transport in konvooien van verschillende tractoren met elk drie à vier containers op sleden. Het opnemen, laden van en op een slede en terug neerzetten, gebeurt met een Hammar, een speciale kraan, ook op een slee.
Met een ingewikkelde procedure met grote bandslingen en veel gemanoeuvreer, stellen we de treintjes samen. Daarmee rijden we naar de basis over het ijsplateau, een afstand van 220km. Aan gemiddeld 10km/hr en met een verbruik van 500l diesel/100km… tanken doen we onderweg vanuit vaten van 200l die we op een aparte slede meetrekken.
Na een lange rit van 24 uur kom je al dan niet aan in de basis met het zware materiaal. Als het wat tegenzit, geraak je onderweg vastgereden en moet je de treintjes achterlaten. De vorige keer hebben we alles verloren en zijn nog drie dagen bezig geweest met de depannage.
En tot slot nog een fotootje voor the fun:
Greetz,
Sanne
man,
wat een ervaring..
Hier nog meer info en foto’s http://www.antarcticstation.org
Nice!